Når plagen er akutt, intens, relatert til betennelse, eller når smertene er vonde til en grad som vanskeliggjør behandling, vil kiropraktoren anbefale å supplere med smertestillende.

Kiropraktorens forhold til bruk av smertestillende er todelt. Først og fremt er smertestillende nødvendig og anbefalt for en tidsavgrenset periode ved akutte og sterke plager, eksempelvis der hvor bevegeligheten er nedsatt til en grad hvor pasienten inntar smertefravikende positur og smertefravikende bevegelse (pasienten er antalgisk). Smertestillende er også nødvendig og anbefalt i de tilfeller hvor skaden er godt kjent, og hvor smertene bare tidvis og med gitte mellomrom presenterer seg, og hvor smertelindring med smertestillende er blitt opprettet som en taktisk del av behandlingsplanen, og hvor smertestillende tas av og til/ sporadisk, for å oppnå best grad av smertelette for pasienten.

På den annen side er kiropraktoren skeptisk til smertestillende, da mange bruker disse feil – spesielt ifm. dosering og sammenhengende bruk. Det er nemlig viktig å lytte til kroppen, og ikke døyve og ignorere de signaler kroppen ønsker å alarmere om. Dette gjelder spesielt nye smerter som pasienten ikke har kjennskap til fra før. I slike tilfeller er det viktig med rask utredning hos kiropraktor eller annen primærhelsetjeneste, for å forhindre at skaden utvikler seg, og for å sikre raskere tilhelning enn om man går lenge med skaden. Går man lenge med skaden vil kroppen tilpasse seg denne, ved at muskler strammer seg ned, og leddoverflater låser seg, med økt grad av betennelse og muskelspasme som resultat.

Mer kommer…