Irritert eller klemt nerve

isjias

Isjias stråler ned i benet

Når du har smerter, nummenhet og kanskje også lammelser i benet, kan du ha en tilstand som kalles isjias. Dette skjer når nerven blir irritert eller kommer i klem inne i ryggen. Ettersom isjias-symptomer har forskjellige årsaker, presenterer isjias med forskjellige grad av smerteog symptomer – fra sterke og akutte plager, til milde fornemmelser av nervesmerte. Det er viktig at undersøkelse leder til riktig diagnose, for riktig behandlingsplan og prognose.

Isjiasnerven er kroppens lengste nerve. Den er en stor, tykk nerve som egentlig er en samlig lange nervetråder. Den starter i nedre del av korsryggen, går gjennom bekken og sete til bakside av lår og legg, og ender opp fremme i tærne. På vei nedover forsyner den mange forskjellige strukturer med nerveimpulser, blant annet muskler, sener, leddbånd, ledd, blodårer og hud.

Vanligste årsaker for isjias involverer:

• Mellomvirvelskivebrokk – prolaps i skive mellom ryggvirvler i korsryggen
  • Trange nervekanaler i korsryggen
  • I tillegg kan stramme muskler og betennelse i fasettledd gi falsk isjias, som er mekaniske smerter fra muskel/ledd som ligner veldig på isjiassymptomatikk, bl.a. leddlåsninger i korsrygg/bekken, muskelknuter i rygg/setet, senefestebetennelser i setet og rundt hoften

Når bør du oppsøke kiropraktor?
Hvis du opplever smerter nedover benet, bør du oppsøke kiropraktor som vil kunne stille den rette diagnosen og hjelpe deg videre. Riktige tiltak på et tidlig tidspunkt vil kunne forkorte sykdomsforløoet og hindre langvarige plager.

Kiropraktisk behandling
Kiropraktorer har i alle år vært kjent for sine gode resultater ved behandling av isjias og isjialgi. I behandlingen brukes en rekke forskjellige metoder og teknikker for å redusere smerte og gjenopprette normalfunksjon i ledd, muskler, bindevev og nervesystem, ved hjelp av:

– Spesifikk leddbehandling
– Tøyninger
– Muskulære teknikker
– Nevrologiske teknikker
– Stabiliserende trening
– Øvelser, råd og veiledning

Kiropraktoren kan fortelle deg om du har «ekte» isjias eller isjialgi og deretter velge riktig behandling. Isjias diagnostiseres best ved en nevrologisk undersøkelse. CT- eller MR-undersøkelse som kiropraktoren kan henvise til, vil kunne påvise et prolaps med stor sikkerhet. Prolaps kan derimot ikke sees på vanlige røntgenbilder.

Ved isjias søker kiropraktoren å redusere trykket på nerven og forbedre bevegeligheten i leddene rundt isjiasnerven. Dermed forbedres blodsirkulasjonen slik at reparasjonsprosesser i nerve og skive stimuleres og opphopede slagstoffer/proteiner fra blod som irriterer nerven fraktes bort.

Isjialgi - smerter i setet

Isjialgi – smerter i setet

Operasjon?
En svært liten andel av pasienter med isjias blir opperert, og/eller har fordel av operasjon. Du skal vurderes for operasjon hvis du har uutholdelige smerter, som ikke lar seg lindre, eller har store lammelser i fot og ben som forverres. Kiropraktoren vil henvise til operasjon når dette er aktuelt. Ved vannlatingsforstyrrelser grunnet lammelse av urinblæren, skal det alltid henvises til operasjon umiddelbart. Erfaringsmessig blir mange friske mens de venter på operasjon. Det har i «nyere medisinsk tid», siste 30-40 år, blitt en innskjerpning i kriterier av symptomer som fører til operasjon, pga faren for økt ryggsymptomatikk og kraftig tilbakefall over tid ved inngrep i ryggen.

Vanligste symptomer og funn
Isjias gir helt bestemte symptomer og smerter:
– Smertene følger isjiasnerven på ba

Utbredelse og varighet
– Mellom 5-10% av pasienter med ryggsmerter har isjias
– Gravide er mer utsatt for isjias
– Isjias er svært plagsomt og ofte langvarig: 80% blir bra uten operasjon i løpet av 3 mnd. Langtidssykemelding er ikke uvanlig.

Skiveprolaps er ikke farlig
Du behøver ikke ha isjias fordi du har et skiveprolaps. Fortsatt tror mange at alle med prolaps må opereres, men dette er ikke tilfelle. Det estimeres at 90% av den voksne befolkningen har et prolaps eller skivebukning i ryggen, uten at dette fører til symptomatikk. De aller fleste med prolaps har faktisk ikke ryggsmerter. Om prolapset gir opphav til smerter eller ikke, må kiropraktoren vurdere i hvert enkelt tilfelle. Et påvist prolaps er derfor ikke enbetydende med en alvrolig rygglidelse eller isjias. Det er trygt å gå til kiropraktor med skiveprolaps.

Dette kan du gjøre selv
– Kuldebehandling: Legg en ispose på nedre del av korsryggen i 10-15 minutter. Gjenta 3-4 ganger/dag
– Sitt minst mulig. Trykket i skiven er størst når du sitter
– Ligg på rygg med bøy i knær og hofter med bena på en stol
– Finn bevegelser og stillinger som minsker smerten i benet, unngå bevegelser og stillinger som øker disse
– Litt bevegelse er bra selv om du har store smerter, for eksempel å rusle rundt i huset. Gå heller mange korte turer enn en lang
– Bruk smertestillende ved behov, ved akutte smerter kan ibux og paracet i kombinasjon gi summativ effekt – 1+1=3! …ettersom ibux har mer betennelsesdempende egenskaper, imens paracet inneholder andre virkestoffer for å dempe smerteoppfattelsen
– Bruk krykke hvis nødvendig
– Masser eller bli massert i lår, sete og legg, dette kan lindre
– Beveg tær og ankel for å stimulere nervebanene til muskulaturen

Forebygging
Isjias forebygges best i dagliglivet gjennom aktivitet og bevegelse som oprrettholder ryggens muskulatur, og som gir sirkulasjon og smøring til ledd og skiver. Har du problemer med ryggen kan det oppstå akutt forverring i form av isjias. Ta derfor ryggen din på alvor og ikke vent med å oppsøke hjelp hos kiropraktor. Bruk sunn fornuft ved spesielt store og tunge belastninger, ikke løft over evne.