Idrett eller slitasje?

knesmerterForekomsten av kneplager er økende, antagelig i forbindelse med økt trening- og aktivitetsnivå generelt i befolkningen. Hos unge er idrettsrelaterte knesmerter som patellofemoralt smertesyndrom og schlatters fremtredende; med årene kan slitasjeforandringer til kne, menisk eller andre leddstrukturer gi karakteristiske knesmerter.

Patellofemoralt smertesyndrom – Runners knee
Meget vanlig tilstand, ses ofte blant idrettsaktiv ungdom og mosjonsjoggere i 40-årsalderen. Brusken slites ved gjentatt belastning, som fører til friksjon og betennelser ved belastning, og kan gi slitasjegikt over tid.

Plagene er smerter fortil i kneet, som forverres ved gange opp/ned trapper eller bakker, og hvis man sitter med kneet bøyd over tid. Gnisselyder/knakelyder i kneet kan forekomme. Diagnose på bakgrunn av sykehistorie of fysisk undersøkelse. Endelig bekreftelse ved røntgenbilde av kneet.

Begrense aktivitet vil minske belastningen på leddet og redusere betennelse fra friksjon – også vektreduksjon dersom dette kan være medvirkene faktor. Det kan være lurt å finne alternative treningsformer som øker styrken i benmuskulaturen, slik at musklene tar mer av belastningen vekk fra leddspalten. Mange unge, spesielt jenter, kan mangle litt av styrken i bena som beskytter kneleddet fra slitasje, og det er derfor viktig å trene opp muskulaturen dersom en finner styrkeøvelser for bena som ikke øker smertene eller er ubehagalig. F.eks knebøy og hamstring/quadriceps-curls. Spør oss på Nittedal Kiropraktorklinikk for treningsopplegg eller diskutere øvelser.

Schlatters kne/sykdom
Schlatters forekommer som regel hos aktive ungdommer

Mer infomarsjon kommer